Kouluturvaas hemsida ställde 10 frågor angående mobbning i skolan till psykologerna och psykoterapeuterna som arbetar på vår stödtelefon. Vi hoppas att svaren hjälper att märka mobbning i skolan och hjälpa de som har blivit mobbade.
1. Hur kan föräldrarna märka att ens barn utsätts för mobbning i skolan?
– Ett kännetecken för mobbning kan vara att barnets beteende ändras.
– Barnet kan dölja att hon/han blivit mobbad.
– Barnet erkänner ofta inte mobbning och vill inte prata om detta.
– Barnet kan få mobbningen att framstå som mindre allvarligt, hon/han är oengagerad och vill inte prata om skolan.
– Rastlöshet, depression, irritation, även aggressivt beteende kan vara tecken på mobbning i skolan.
– Rädsla som förknippas med skolan och att barnet vägrar att gå till skolan kan också vara tecken.
– Brist på motivation och att man studerar sämre än ens förmåga är några kännetecken av mobbning.
– Barnet kan helt utan förklaring känna illamående, ha ont i magen eller huvudet, ha sömnsvårigheter, ha ätstörningar o.s.v.
– Barnet kan sluta bry sig om sig själv och sitt välmående.
– Barnet kan fastna i sina tankar och tro att ingen bryr sig om eller förstår sig på henne/honom.
– Föräldern borde också fråga hur hon/han kan hjälpa barnet vid mobbning i skolan? Man borde ställa frågor och diskutera med barnet om vad hon/han tycker om mobbning och ifall det förekommer i ens skola. Man kan även be barnet att beskriva hur en vanlig dag i skolan ser ut.
2. Hur kan läraren märka mobbning?
– Det bästa sättet är att fråga barnet.
– En besvärlig situation kännetecknas av bland annat följande:
- rastlöshet
- tar avstånd
- depression
- frånvaro från skolan
- brist på vänner
- man har inte gjort skoluppgiften
– Läraren kan personligen helt konfidentiellt ställa frågor till eleven angående mobbning.
– Barnen kan även vara rädda att läraren kontaktar föräldrarna då föräldrarna kan bli arga ifall de hör att problem har uppkommit med deras barn.
– Läraren bör lita på sin intuition och anordna minst en anonym undersökning om mobbning i klassen.
– Skolans uppgift är att lägga märke till och erkänna mobbning. Varje skola bör ha en strategi vid mobbning.
– Det ska finnas information om att mobbning är ett brott på väggen i klassrummet och i skolans offentliga rum.
3. Hur bör föräldrar prata med det mobbade barnet?
– Föräldrarnas uppgift är att stödja och hjälpa sitt barn.
– Det är särskilt viktigt att ta reda på hur barnet kände att hon/han mobbades och förklara situationen för barnet.
– Föräldrarna bör betona att de stödjer sitt barn.
– Föräldrarna ställer frågor och lyssnar. De överreagerar eller anklagar inte. Om man reagerar för starkt kan barnet låsa sig för att hon/han blir rädd för konsekvenserna.
– Föräldrarna berättar att mobbning är ett brott och barnet har behandlats felaktigt samt att situationen kommer att hanteras i varje fall.
– Man ska betona att barnet inte är skyldig för att hon/han blivit mobbad.
– Man ska prata om vad som händer mellan människor när de påverkar varandra. Exempel: dumhet kan förstärkas i grupp, vanligtvis påverkas en grupp på så sätt som gruppens ledare/majoriteten i gruppen bestämmer. Gruppens sociala tryck är så starkt att enskilda elever kan inte stå emot grupptrycket och det är väldigt traumatiskt att separera från gruppen då det vanligtvis slutar med att man blir mobbad då.
– Barnet får inte lämnas ensam
4. Vad känner och upplever barnet som blivit mobbat?
– Hon/han känner skam, skuld och rädsla.
– Känner sig utanför och ensam.
– Kan känna ilska i orättvisa situationer där hon/han inte kan skydda sig själv.
– Är förvånad varför just hon/han blir mobbad.
– Barnet är rädd att hon/han inte är värdefull eller omtyckt av andra. Har dåligt självförtroende och dålig självbild.
– Barnet är rädd att man inte tror på henne/honom när hon/han berättar om saken hemma och i skolan.
– För barnets utveckling är känslan av sammanhållning mycket viktig. Barnet känner sig övergiven.
– Barnet undrar ifall det är något fel på henne/honom.
5. Hur kan skolan hjälpa den mobbade eleven?
– Skolan måste känna till mobbningens mekanismer;
- Betydelsen av grupptryck
- Vad händer efter att barnet berättar om mobbingen – mobbas hon/han ännu mer
- Reagerar man på adekvat sätt vid mobbning eller tystas det ner
- Hur rädsla påverkar ifall mobbningen offentliggörs
- Ifall den mobbade får tillräckligt med skydd
– Man ska hitta en vuxen åt den mobbade eleven som hon/han litar på och kan prata med och få stöd av.
– Den mobbade eleven bör stödjas och uppmuntras av hela skolan och klassen. Hela skolan ska delta i att förebygga mobbning både officiellt och inofficiellt.
– Erbjuda psykolog- och kuratortjänster, ha vårdpersonal tillgängligt.
– Elevrådet tar upp mobbning och organiserar ytterligare aktiviteter mot mobbning.
– Skolkulturen ska främja samarbete och kommunikation. Med kommunikation menar skolan att alla kommunicerar med alla. På så sätt bildas inte grupper, par eller dolda grupper lika enkelt. Den mobbade eleven får stöd på flera håll och grupperna som mobbarna tillhör upphör att existera.
– Läraren måste ingripa systematiskt vid mobbning.
– Det är särskilt viktigt att lära och lära ut emotionell intelligens, medvetenhet av känslor och hur man kallar sina känslor.
6. Var kan man få hjälp vid mobbning?
– De första platserna där man kan får hjälp är hemma och i skolan
– Regional familjerådgivare, regional ungdomsmottagning
– Regionala ungdomstjänster.
– Rådgivning på vårdcentralen
– För studenter finns Studenternas hälsovårdsfonds psykologtjänst.
– Vuxna kan prata om mobbning som de tidigare varit med om hos arbetshälsovården.
– Det finns även privata psykologer och terapeuter.
– Ju tidigare man letar efter hjälp desto snabbare börjar man må bättre.
7. Vad ska man göra ifall skolan inte erkänner mobbning?
– Det är väldigt viktigt att föräldrarna och skolan samarbetar för att finna ett gemensamt språk.
– Skolans uppgift är att hantera mobbningsfallen med hjälp av lärare, annan personal och på klassnivå. Skolans uppgift är att garantera studenternas säkerhet och att alla kan studera ostört.
– Det är viktigt att undersöka saken.
– Ifall situationen trots ansträngningarna inte kan lösas, måste den skyddade ändå skyddas från mobbaren på något sätt. Ifall det handlar om ett litet barn, måste en vuxen vara närvarande utanför skolan.
– Man måste lära barnet att hantera sådana situationer. Undvik situationen, gå och prata med lärare i närheten, byt grupp, berätta för din lärare.
– Skolan kan ta in hjälp utifrån för att undersöka saken ifall det inte finns tillräckligt med bevis.
8. Var kan den mobbade få hjälp senare i livet, t. ex. som vuxen?
– Mobbning kan påverka en resten av livet.
– Mobbade personer kan plågas av minnen samt känna orättvisa, skam och ojämlikhet och dessa känslor kan förstoras och påverka ens aktivitets- och arbetsförmåga. I så fall är det hög tid att ta itu med problemet. Det säkraste alternativet är att kontakta yrkesverksamma personer. Såret måste rengöras innan det kan börja läka ordentligt.
– Skolpsykolog- och kuratortjänster.
– Familjerådgivare hjälper barn i skolåldern, unga och familjer.
– Privata rådgivare, psykologer och psykoterapeuter.
– Landet erbjuder studenter finns Studenternas hälsovårdsfonds psykologtjänst och arbetande kan få hjälp från arbetshälsovården.
– I vissa hälsovårdscentraler kan man få hjälp av sjuksköterskor inom psykisk hälsa och psykologer.
– Vuxna erbjuds rådgivning och anvisningar inom självhjälp per telefon.
– Terapi och rådgivning på nätet, t. ex. www.mielenterveystalo.fi
9. Hur kan skolkamraterna motverka mobbning?
– Stoppa mobbning principen ska hela tiden användas. En för alla och alla för en.
– Man fryser inte ut någon, alla är välkomna att delta och alla kommunicerar med alla.
– Varje vecka kan man välja två elever från varje klass som ser till att ingen mobbas.
– Grupparbeten kan motverka mobbning. Man byter grupper så att alla har chans att samarbeta med alla.
10. Hur ska man hantera mobbning?
– Det är viktigt att prata om mobbning och viktigt att ta initiativ till att prata om det. Det är ännu viktigare att prata om det.
-Om man inser att andra förstår en och att man inte är ensam med sin erfarenhet, minskas skammen och skulden. Man tror på din berättelse och tar den seriös – försök att höras och synas.
– Yrkesverksamma människor som arbetar med människors psykologiska problem hjälper att hantera situationen.
-Man har hört olika berättelser från vuxna om hur de har hanterat situationen. Vi väljer att inte minnas det dåliga, vi är inte arga, vi förlåter och lär oss att respektera andra människor med deras goda sidor och brister.
– Vänner och olika stödgrupper hjälper.
– Unga hanterar situationen med hjälp av vuxna och andra som är i liknande situationer. För unga är föräldrarna de viktigaste människorna. Förståelse, stöd och tydliga ståndpunkter av föräldrarna som visar att man gör något åt saken är av stor betydelse.
– Man måste räkna med att det är väldigt viktigt, särskilt i ung ålder, att tillhöra en grupp, därför är det viktigt att få stöd för unga människor för att utveckla deras självförtroende.
– För eleven i grundskolan är stödet som vuxna ger för att hantera och förstå situationen oundviklig. Man måste förklara situationen väldigt noggrant för henne/honom och ta hänsyn till att hon/hon kanske inte förstår allt. Medel som hjälper är att skapa vänner och att vuxna övervakar eleverna. Den vuxna bekräftar att situationen hanteras seriöst och att man lyssnar på barnet